KWF, SAP en Proxcellence vestigen met app aandacht op zonbescherming

KWF

Drie jaar sleutelen aan een applicatie die vervolgens niet voldoet aan de wensen van de klant? Daar kan in het tijdperk van agile en scrum geen sprake meer van zijn. KWF Kankerbestrijding en Proxcellence lieten zien hoe het wel moet. Een terugblik op de ontwikkeling van de KWF UV-radar.

De meeste mensen worden vrolijk als na regen de zon weer doorbreekt. Volgens psychiater Bram Bakker is de zon zelfs verantwoordelijk voor een geluksgevoel. Psychiaters hebben het volgens hem in de lente iets minder druk dan in de herfst of winter, de jaargetijden waarin de wolken vaak overheersen.

Helaas kleven aan zonneschijn bekende nadelen. Zo heeft uv-straling, en met name verbranding door de zon, een grote invloed op het ontstaan van huidkanker. Dit is in Nederland de meest voorkomende vorm van kanker. In 2018 kregen in ons land 61.000 mensen deze diagnose.

Persoonlijk zonadvies

De kans op huidkanker is eenvoudig te verkleinen door de huid goed te beschermen tegen de zon. Dat kan onder andere door regelmatig en voldoende te smeren met zonnebrandcrème. Volgens KWF Kankerbestrijding gaat het op dat punt echter vaak mis. We smeren niet vaak genoeg, en dan ook nog eens te dun en met een te lage factor. Of we smeren helemaal niet. “Mensen hebben echt behoefte aan meer advies”, aldus Kim Kruijt, bij KWF Kankerbestrijding beleidsmedewerker bij het team Minder Kanker.

Het bracht KWF Kankerbestrijding op het idee van de KWF UV-radar. Deze app geeft een persoonlijk zonadvies dat is gebaseerd op de actuele zonkracht op een bepaalde locatie, en het huidtype van de gebruiker. “We kijken altijd naar manieren om onze adviezen onder de aandacht te brengen”, vertelt Kruijt. “De kracht van een app is dat het mogelijk is om het advies persoonlijk te maken. De gebruiker ziet in één oogopslag hoe sterk de zon op een bepaalde locatie is en welke zonbescherming hij of zij nodig heeft.”

Mobile Innovation Lab

IT-partner Proxcellence gaf het idee verder vorm tijdens de hackaton Code4Good. De komst van het Mobile Innovation Lab van SAP naar het terrein van KWF werd aangegrepen om het idee verder uit te werken en de app daadwerkelijk te gaan bouwen. En dat in een recordtempo: na drie dagen was er een werkend prototype van de UV Radar-app.

“Dat je in zo’n korte tijd iets concreets kunt bouwen, heeft indruk gemaakt op onze organisatie”, weet Kruijt. “Die snelheid was gewoon ontzettend gaaf. Dit is het bewijs dat de ontwikkeling van software niet saai en stroperig hoeft te zijn.”

Best practices

Hoe KWF en Proxcellence erin slaagden om in een recordtijd een werkende app op te leveren? Kruijt en Igor Mitrovic, SAP Intelligent Integration Specialist bij partner Proxcellence, delen enkele succesfactoren:

  1. Maak het eindplaatje snel inzichtelijk

“Het gaat op de eerste plaats niet om de technologie, maar om de beleving van de klant”, stelt Mitrovic. Technologie speelt volgens hem ‘de tweede viool’. “Als IT-partner moet je laten zien dat je de businesscase van de klant begrijpt en ook kunt uitbeelden. Al in een vroeg stadium moet je tonen wat het eindresultaat zou kunnen zijn, bijvoorbeeld tijdens design thinking- en user experience-sessies.”

  1. Breng disciplines bij elkaar

Kruijt is stellig: “Innovatie stimuleer je door samen te werken, en niet door allemaal in je eigen hutje te gaan zitten.” Dat bleek volgens de beleidsmedewerker ook in het Mobile Innovation Lab. “Door samen te werken, neemt het vertrouwen in elkaar toe, het vertrouwen dat het gaat lukken in de beperkte tijd die je hebt.”

“Als je bij elkaar zit, kun je ook veel sneller keuzes maken”, vervolgt Kruijt. Mitrovic: “Je krijgt direct feedback van de klant, wat de ontwikkelcyclus van een app veel korter maakt. Uiteraard moet je dan wel je processen goed inrichten.”

  1. Investeer in de juiste relaties

Om tot een ‘persoonlijk smeeradvies’ te komen, moesten KWF en Proxcellence data bij elkaar brengen. Zo is de huidtypebepaling belangrijk om het juiste advies kunnen geven.

Voor de huidtypebepaling leverde KWF een vragenlijst aan die de gebruiker moet invullen. KWF beschikt bovendien over het juiste advies dat hoort bij een bepaald huidtype en een bepaalde locatie. Die locatie bepaalt de UV-radar met behulp van Google Maps. Bevindt de zonaanbidder zich op een bepaalde dag in Australië? Dan zal het advies er heel anders uitzien dan wanneer diezelfde persoon op het drielandenpunt in Vaals staat.

“We hadden echter nog wel een uitdaging”, merkt Mitrovic op. “De kracht van de zon, dus de uv-straling, bepaalt in belangrijke mate het smeeradvies. Buienradar beschikt over die data en was bereid om deze met ons te delen, een mooie samenwerking ontstond. Wij hebben deze data over de uv-straling gekoppeld aan de locatiebepaling van de app-gebruiker, de huidtypebepaling en het juiste advies van KWF.”

Meer bewustwording

De KWF UV-radar was direct een succes. In de eerste dagen na de officiële lancering van de webapplicatie waren er 168.000 unieke requests per dag. De apps voor iOS en Android zijn duizenden keren gedownload.

De eerste uitbreidingen zijn inmiddels doorgevoerd, waaronder meldingen op basis van actualiteiten en een ingebouwde timer. Door de timer krijgt de gebruiker nu een melding als het weer tijd is om te smeren. “Op deze manier dragen we bij aan meer bewustwording over zonbescherming”, besluit Kruijt.