IBM en Pfizer zetten machine learning in voor Parkinson onderzoek

IBM en Pfizer bundelen hun krachten om een systeem te ontwikkelen waarmee onderzoek kan worden gedaan naar het verbeteren van de zorg voor Parkinson patiënten en het sneller testen van medicijnen. Het doel is met behulp van technologie real-time inzicht te krijgen in het verloop van Parkinson.
Voor het project wordt een systeem ingezet dat bestaat uit sensoren, mobiele apparaten en machine learning technologie. Bij machine learning worden algoritmes en technieken ingezet om machines in staat te stellen te leren en verbanden en/of patronen uit data te halen. Met behulp van dit systeem willen IBM en Pfizer onder andere het slaapritme, cognitieve functies en motorische functies van patiënten in real-time inzichtelijk maken. Hierdoor hopen de bedrijven meer te weten te komen over het verloop van Parkinson, wat moet leiden tot een verbetering van de zorgverlening voor patiënten.
De bedrijven kondigen aan de komende tijd met betrokken partijen zoals patiëntenorganisaties, zorgverleners, wetenschappers en juristen te gaan overleggen. Deze partijen worden gevraagd input te leveren voor het onderzoek. IBM en Pfizer verwacht op korte termijn te zullen starten met de eerste klinische testen met het systeem.

Lees ook
Organisaties met volwassen DevOps-processen hebben drie keer meer kans kwetsbaarheden in eerder stadium te signaleren

Organisaties met volwassen DevOps-processen hebben drie keer meer kans kwetsbaarheden in eerder stadium te signaleren

GitLab, aanbieder van een open source-applicatie voor integrale ondersteuning van de gehele DevOps-cyclus, maakt de resultaten bekend van zijn jaarlijkse Global Developer Survey. Uit de enquête onder ruim 4.000 respondenten blijkt dat security-teams bij organisaties met een effectief DevOps-proces een drie keer grotere kans maken om bugs te vinden...

Softwaresector ondersteunt 12,7 miljoen jobs in de EU

Softwaresector ondersteunt 12,7 miljoen jobs in de EU

De softwaresector neemt het voortouw in de groei van de EU-economie met een bijdrage van 1 biljoen euro totale toegevoegde waarde van het bbp in 2016. Dat is volgens 'The Growing €1 Trillion Impact of Software', een onderzoek van Software.org: the BSA Foundation, uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit, een stijging van bijna 10 procent in 2014...

Nederlandse bedrijven lopen achter met toepassing artificial intelligence in klantenservice

Nederlandse bedrijven lopen achter met toepassing artificial intelligence in klantenservice

Bedrijven in heel Europa zetten artificial intelligence ofwel kunstmatige intelligentie in om hun klantenservice te veranderen. Reden hiervoor is dat AI-gestuurde ervaringen door steeds meer consumenten wordt geaccepteerd, zo blijkt uit onderzoek van ServiceNow en Devoteam. Nederlandse bedrijven lopen echter achter bij andere Europese landen als het...