Connectis, SIDN en de TU Delft leren basisschoolkinderen programmeren

Connectis, SIDN en de TU Delft gaan alle basisschoolkinderen in Rotterdam leren programmeren. De drie grote partijen op het gebied van respectievelijk veilige inlogsoftware, internet en wetenschappelijk onderzoek spelen hiermee in op verschuivingen in de arbeidsmarkt, waar het tekort aan programmeurs groeit en tegelijkertijd door de toenemende automatisering banen verdwijnen.

Kinderen die op jonge leeftijd kennismaken met het programmeren van software kunnen zich daar makkelijk verder in ontwikkelen. Zeker bij meisjes is het belangrijk om er vroeg bij te zijn, voor ze worden blootgesteld aan vooroordelen. Kinderen krijgen met dit project de kans hun potentieel te ontdekken en hun kansen later op de arbeidsmarkt te vergroten, terwijl tegelijkertijd wordt voorzien in de vraag naar programmeurs. Het huidige basisonderwijs is hier volgens de betrokken partij nog niet voldoende op ingericht en ook ontbreken vaak de middelen en de expertise.

Tekort aan programmeurs

"Wij zien een tekort aan programmeurs op de arbeidsmarkt", zegt Martijn Kaag van Connectis. "Wij zijn continue op zoek naar goede developers die – net als wij – waarde willen toevoegen aan de maatschappij. Door het programmeren op basisscholen een impuls te geven, hopen we ook op die manier een steentje bij te dragen."

"Programmeren is één van de meest creatieve activiteiten die er bestaan", vertelt Martijn verder. "Juist ook voor kinderen. Het is boeiend en heel geschikt om spelenderwijs te leren. Als je kinderen op jonge leeftijd laat zien hoe leuk programmeren is, verbreed je hun horizon en bied je ze meer perspectief voor later. Zelfs al word je geen programmeur, het gestructureerde denken dat je leert van programmeren komt in alle beroepen uitstekend van pas."

Studenten verzorgen de lessen

De leverancier van online identificatie-software Connectis zorgt voor de betaling van de studenten die de lessen gaan geven. SIDN, het bedrijf dat de .nl-domeinnamen beheert, levert de laptops waarmee de lessen worden verzorgd. De TU-Delft coördineert het project en selecteert de studenten. De programmeerlessen beginnen in mei 2017 en worden gegeven aan de leerlingen in de bovenbouw (groep 6 tot 8).

Van links naar rechts: Felienne Hermans (TU Delft), Martijn Kaag (Connectis), John Schmitz (TU Delft), Robert van Herk (Connectis). Foto: Annelies van 't Hul.

Lees ook
Opleiding HBO-ICT op HU krijgt afstudeerrichting Applied Artificial Intelligence

Opleiding HBO-ICT op HU krijgt afstudeerrichting Applied Artificial Intelligence

De HBO-ICT van Hogeschool Utrecht (HU) start als eerste hogeschool van Nederland de richting Applied Artificial Intelligence voor de opleiding HBO-ICT. Hiermee speelt de HU in op de verwachte explosieve groei naar praktische experts op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). AI is inmiddels diep doorgedrongen in het dagelijks leven. “Het wordt...

InWork ondersteunt leven lang leren met InWork IT Academy

InWork ondersteunt leven lang leren met InWork IT Academy

IT-detachering- en outsourcingbedrijf InWork richt de InWork IT Academy op. Met deze academy biedt het bedrijf zijn werknemers werkplekonafhankelijke faciliteiten voor continu leren via e-learning. Met de InWork IT Academy kan InWork een persoonlijk leertraject bieden aan elke werknemer, ongeacht vooropleiding en werkervaring. InWork maakt hiervoor...

CyberPi leert basisschoolleerlingen programmeren

CyberPi leert basisschoolleerlingen programmeren

Stichting Cybersoek en haar partners XS4ALL en de Universiteit van Amsterdam lanceren het lesprogramma CyberPi als online leesboek. Met dit leesboek kunnen Nederlandse basisschoolleerlingen gratis en op een laagdrempelige manier leren programmeren. Sabri Muller (13) en Baran Dilber (12) volgden allebei vanaf 2016 de lessen CyberPi en hielpen door hun...