‘Appgebruik van smartphonegebruikers wordt volwassen’

samsung-galaxy-s5

De mobiele app marktplaats wordt volwassen. Steeds meer gebruikers zijn tevreden met hun huidige gebruik van apps en de interesse van gebruikers stabiliseert. Appontwikkelaars zullen dan ook één stap voor moeten blijven en zich in de ontwikkel-, marketing- en branding fase meer moeten richten op retentiestrategieën.
Dit blijkt uit onderzoek van Gartner. “Na acht jaar lang apps gezocht, gedownload en gebruikt te hebben worden gebruikers in hun appgebruik volwassen”, zegt Brian Blau, onderzoeksdirecteur bij Gartner. “Het is echter goed mogelijk dat deze patronen zullen veranderen naarmate gebruiker apps dieper in hun dagelijks leven integreren.”

Minder interesse in nieuwe apps

De interesse van gebruikers in nieuwe apps is afgezwakt nu apps dieper zijn geïntegreerd in het gebruik van persoonlijke technologieën en hun online interactie met merken. Het gebruik van apps blijft groot, maar gebruikers hebben geen behoefte of zien geen noodzaak tot het gebruik van meer apps in de toekomst. Dit is een probleem voor ontwikkelaars, die de verkoopcijfers van hun apps hierdoor kunnen zien gaan teruglopen.
Gartner heeft in totaal ruim 2.000 gebruikers in Duitsland en de Verenigde Staten onderzocht, die door het onderzoeksbureau beide als volwassen markten worden gezien. De resultaten zouden echter ook betrekking hebben op andere volwassen markten, waaronder Nederland. Het onderzoek wijst uit dat onder andere social media- en videoapps zeer vaak door gebruikers gebruikt worden, in de meeste gevallen dagelijks. Zelfs apps die minder populair zijn, zoals fitnessapps, worden door gebruikers veelvuldig gebruikt. In Duitsland gebruikt bijvoorbeeld slechts 16% van de smartphonegebruikers een fitnessapp. Van de groep die dit wel doet blijkt zeven op de tien de app wekelijks of vaker te gebruiken.

Nieuwe apps onder de aandacht brengen

Het onderzoeksbureau waarschuwt ook dat door het volwassen worden van het appgebruik van smartphonegebruikers het steeds moeilijker wordt dit appgebruik te veranderen. Gebruikers zijn minder snel geneigd nieuwe apps uit te proberen dan voorheen. Wie dus een nieuwe app op de markt brengt staat voor dus voor de uitdaging zijn app aantrekkelijk genoeg te maken om gebruikers te overtuigen van huidige apps af te stappen en iets nieuws te proberen.

Meer over
Lees ook
GitLab maakt programma GitLab Commit - Virtual bekend

GitLab maakt programma GitLab Commit - Virtual bekend

Amsterdam, juli 2020 - GitLab heeft vandaag het programma voor GitLab Commit–Virtual bekend gemaakt; Gitlab’s eerste 24-uurs users event. Dit event waarbij DevOps strategieën en verhalen centraal staan, zal plaatsvinden op 26 augustus 2020.

Thinkwise low-code platform krijgt nieuwe universele gebruikersinterface

Thinkwise low-code platform krijgt nieuwe universele gebruikersinterface

Universal GUI biedt state-of-the-art gebruikerservaring op elk apparaat

BlackBerry gaat betaalde apps uit BlackBerry World verwijderen

BlackBerry gaat betaalde apps uit BlackBerry World verwijderen

Verschillende appontwikkelaars zijn door BlackBerry erop gewezen dat het bedrijf hun betaalde software op 31 maart uit de appwinkel BlackBerry World gaat verwijderen. Alle content in BlackBerry World wordt gratis beschikbaar en alle betaalmechanismen worden uitgeschakeld. Dit melden verschillende ontwikkelaars op Twitter. BlackBerry kondigde eerder...