Ontwikkelaars zien fragmentatie bij Apple toenemen

Apple heeft met de iPad Pro deze maand een nieuwe versie van de iPad gelanceerd. De iPad Pro is met een groter scherm, een hogere resolutie en een speciale stylus, de Apple Pencil, vooral bedoeld voor de professionele gebruiker. Op het eerste gezicht een mooie, ideale en logische toevoeging aan de iPad-reeks, maar niet iedereen is blij met de nieuwe tablet.

Ontwikkelaars zien het aantal mobiele apparaten dat Apple op de markt brengt namelijk steeds verder stijgen en ze zien bovendien dat deze apparaten steeds vaker over unieke functies beschikken. Hierdoor wordt het lastiger om apps te ontwikkelen die optimaal op alle mobiele Apple-apparaten werken. Waar Steve Jobs in het verleden probeerde alles zo eenvoudig mogelijk te houden met een klein aantal verschillende apparaten en apparaten die veelal dezelfde functies hadden, kiest Apple de laatste jaren voor meer diversiteit.
Zo zijn er sinds verleden jaar iPhone’s in verschillende formaten, maar ook de iPad heeft meer verschillende formaten gekregen. Het blijft echter niet bij verschillende formaten, ook nieuwe functionaliteit voor specifieke apparaten wordt regelmatig toegevoegd.

Afmetingen van de iPhone 6s (links)en 6s Plus (rechts), bron: Phonehouse
In sommige gevallen komt dat doordat sensoren op oudere toestellen ontbreken, bijvoorbeeld in het geval van Touch ID of 3D Touch, maar soms kiest Apple er ook zelf voor om alleen nieuwe modellen uit te rusten met een bepaalde functies. Zo is het alleen met een iPhone 6s mogelijk om Live Photos te schieten, terwijl er geen reden is waarom andere iPhone’s dit niet zouden kunnen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de smartwatch die vorig jaar met een eigen besturingssysteem is gelanceerd.

Een duidelijk signaal dat de visie van Jobs langzaam maar zeker dreigt te verdwijnen en dat Apple in sommige gevallen zelfs bewust voor fragmentatie op zijn mobiele platform kiest. Wellicht een goede stimulans voor de verkoop van apparaten, maar wel een die ontwikkelaars tegen het zere been stoot. Want hoewel het ontwikkelen van een mobiele app die op alle mobiele Apple-apparaten werkt relatief eenvoudig is, zal diezelfde app tegenwoordig waarschijnlijk op geen enkel apparaat een optimale ervaring bieden. Een logisch gevolg is dat ontwikkelaars steeds vaker apps zullen afstemmen op een of enkele apparaten binnen de Apple-familie, aangezien het optimaliseren voor alle apparaten in veel gevallen simpelweg teveel tijd en geld zal kosten.