Hoe ontwerp je geluk? Is dat überhaupt mogelijk?

“Wanneer iedereen geïnspireerd naar huis gaat, dan is ons doel bereikt en ben ik gelukkig,” aldus Mark Geljon van GriDD, terwijl hij over Roombeek uitkijkt. Hij legt hij uit dat het ontwerpen van een omgeving van invloed is op het geluk dat mensen in die omgeving beleven. Roombeek is daar een fysiek voorbeeld van en het was dus niet toevallig dat World IA Day, met als thema architecting happiness daar plaatsvond op 21 februari 2015. “Kun je geluk ontwerpen?” was zijn logische vervolgvraag. 
De bezoekers van het event, informatiearchitecten, dienen vandaag de dag meer en meer als poortwachter in een diffuse wereld, therapeuten als het ware voor een door techniek gedreven samenleving die gebukt gaat onder een information overload. Er komen van alle kanten bergjes data op ons af nu de auto met de thermostaat in huis verbonden is en de smartphone berichten ontvangt van slimme kledingstukken. Een ontwikkeling die nog lang niet ten einde is, er komt steeds meer informatie bij. En wat een woningarchitect doet voor een huis, dat moet een informatiearchitect voor informatieomgevingen doen: zorgen dat het geheel een prettige plek is om te vertoeven, een plek die past bij de wensen van de gebruiker. De stap naar het hoofdthema van het event, architecting happiness, is een logische. Het ontwerpen van en voor geluk met de klant of eindgebruiker in het achterhoofd is broodnodig in dit informatietijdperk.
Zo vertelt Jeroen Grit, managing consultant bij de eventorganisator GriDD, een bedrijf dat praktische innovatieve concepten voor effectieve informatie bedenkt over een project bij Philips Lighting. Door het toepassen van de methode Fast Track UX bij het aanpassen van de site van Philips Lightning, wordt de sitebezoeker geholpen. Grit raakte met zijn voorbeeld vooral het architecting deel van het event. “Licht is al lang geen peertje meer, het is sfeerbepalend en daardoor ook bepalend voor geluk.” De site helpt, dankzij het ordenen van de aanwezige informatie, de bezoeker niet alleen een lamp te vinden, maar ook hoe hij zijn omgeving zo kan inrichten met licht, dat hij en anderen zich daar prettig en gelukkig voelen.

Gezond geluk

Geluk en gezondheid moeten we zelf meer in de hand kunnen houden. Letterlijk en figuurlijk als het Tom Segers, oprichter van strategisch innovatiebedrijf Red Medicine ligt. Seegers werkt momenteel aan een platform met allerlei metertjes waarmee ieder individu zichzelf kan monitoren. 
Seegers schept met zijn platform de mogelijkheid om gezondheid en geluk op een stabiel niveau te houden. “Als je naar een dokter gaat, kan hij of zij vaststellen of er al dan niet iets mis is. Maar dat is reactief, soms ben je dan te laat.” Met het platform van Red Medicine kan de gebruiker zichzelf in de gaten houden op een manier die verder gaat dan het constateren van een nare hoest of het eenmalig opmeten van je temperatuur. “Door continu te meten en data te verzamelen, kan je pieken, dalen en trends signaleren. Dan kan er eerder ingegrepen worden als dat nodig is.” Een betere gezondheid leidt tot meer geluk, is de boodschap die Seegers de zaal meegeeft.

Geluk vanuit luiheid

Zonder schaamte vertelde spreker Emile Nijssen dat zijn geluk in luiheid zit. En dat heeft hem geen windeieren gelegd. De startup Athom ontwikkelde Homey, een soort personal assistant voor in huis waarmee met spraakbesturing allerlei taken kunnen worden uitgevoerd. Het was een groot succes op Kickstarter, Homey. “Vanuit je bed je hele huis kunnen bedienen, er is niets mooiers.” Die beweegreden drijft Nijssen om zijn droom waarheid te laten worden. “Homey moet als een goede vriend zijn. Een vriend die altijd luistert en je op je wenken bedient.”
Terwijl het event in Enschede gaande was werden er in 38 steden in 24 landen tegelijkertijd andere bijeenkomsten gehouden onder de vlag van World Information Architecture Day.
In Nederland gooide Pauls Roks van Dekkei Groep een spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok. Hij stelde dat geluk niet gemaakt kan worden en vergeleek het met de toren van Babel. “Het onbereikbare proberen te bereiken. Het trachten te beheersen van iets dat ongrijpbaar is. Geluk bestaat in een moment en wat de een gelukkig maakt, maakt een ander ongelukkig. Je kunt het dus niet maken of ontwerpen, maar zeker wel beleven aan iemands ontwerp. Je voelt wanneer je gelukkig bent, maar kunt niet bepalen wanneer je gelukkig wordt.” Een boeiende zienswijze, maar niet een waar Mark Geljon, managing partner bij GriDD, zich achter zou scharen. Tijdens de aftrap van de dag nam hij de bezoekers mee in zijn eigen reis naar geluk. “De reis is meer inspirerend dan het doel, maar zonder doel is er geen reis.” Hoe ogenschijnlijk klein geluk kan zijn bleek toen Geljon taartjes van bakker Kuiper uit Baarn tevoorschijn toverde. “Deze bakker werkt al jaren gepassioneerd aan het bakken van het perfecte taartje. Dat is zijn geluk en zijn reis naar het doel. En ik? Ik haal het geluk uit het taartje.”

Een maakbare samenleving

Spreker en informatiearchtiect Xander Roozen had het over beleving en wat dat met geluk doet. Hij stelt dat door middel van goed design een prettige beleving ontstaat. “In de digitale wereld, die van zichzelf best koud is, is het behoorlijk ingewikkeld om een beleving te creëren waar mensen gelukkiger van worden. Waar liggen de grenzen van een maakbare beleving?” Roozen zoekt de grenzen op door internetgebruikers zodanig in hun behoefte te voorzien dat ze op een prettige manier hun weg vinden op het internet en zich gewaardeerd voelen door degene die deze routes voor hen heeft uitgestippeld. Net zoals Niels Hoogendoorn van Knowledge.li een architectuur ontwerpt voor kennisdeling en visuele communicatie online. In zijn sessie legde hij uit hoe hij de architectuur heeft opgezet en hoe dit bedrijven op een speelse en grafische manier inzicht geeft in hun kracht. “Vanuit het inzicht in je eigen kracht kun je dan vervolgens beter een route bepalen voor je bedrijf. De route naar geluk.”
Gerben Broekmaat van VOF de Loods startte samen met zijn compagnon Djurre Menges een loods met een uniek concept waar psychiatrische patiënten kunnen sleutelen aan Porsche’s. Beide heren zijn werkzaam in de psychiatrische gezondheidszorg en vonden dat er meer passie, geluk en inspiratie moest komen voor cliënten. Door hun drive te combineren met hun passie voor Porsche’s creëerden zij een plek waar ‘hun jongens’ elke dag met plezier aan hun geluk werken.
Informatiearchtiecten dragen zorg voor het serveren van de beschikbare informatie op een effectieve manier, zodat mensen direct het wat, wanneer, hoe en waarom van de informatie inzichtelijk hebben. Dat dat niet droog hoeft te zijn bewezen de sprekers op het event stuk voor stuk. Informatiearchitecten zijn de verbindende factor tussen de wereld van informatie in de contentsystemen, de wereld van de technologie en de mensen die hier hun weg in proberen te vinden en hun leven ermee willen vormgeven. Zo bekeken mag de KPI geluk natuurlijk niet ontbreken.
Thomas Hijl is manager bij GriDD
 

Dossiers