75 procent tijdbesparing door een gebruiksvriendelijke user experience

Met de explosieve groei van het aantal Software as a Service (SaaS)-bedrijven spelen er hele andere regels op het gebied van ontwikkeling dan voorheen. Hierbij gaat niet meer om de functionaliteiten, maar om de gebruikerservaringen. Technisch gezien is bijna niets meer onmogelijk. Je kunt een heel arsenaal aan functionaliteiten aanbieden, maar je klant, websitebezoeker of gebruiker, heeft vaak slechts enkele behoeftes en wensen. Ga je ze belasten met het ‘complete bos’ of toon je alleen die ‘enkele bomen’ die er voor de klant toe doen?
De beste gebruikerservaring ontstaat wanneer techniek (back end) en design (front end) naadloos in elkaar overlopen. Waar in de jaren ’90 en ’00 de focus vooral lag op het mogelijk maken van bepaalde functionaliteiten, verschuift dat nu naar de gebruiksvriendelijkheid van de software. De bestaande software / application program interface (API) zijn de basis, maar de gebruiksvriendelijkheid zorgt uiteindelijk voor het efficiënt gebruik kunnen maken van de software.
Rutger-Bremer-225x300 De vier modules zijn compleet in elkaar geïntegreerd, waardoor de organisator niet verschillende systemen (website, mail, registratie en enquête) naast elkaar hoeft te gebruiken. En de bezoeker hoeft niet naar de App-store om daar het digitale programmaboekje te downloaden.

Conclusie

Superusers bestaan niet dus de software moet eenvoudiger. Gebruiksvriendelijkheid is denken vanuit de gebruiker. En liefst nog eenvoudiger. Qua functionaliteiten zul je altijd moeten door ontwikkelen, maar bewaak daarbij de eenvoud, zodat je iedere klant als happy customer kunt behouden.
Auteur: Rutger Bremer, medeoprichter van www.momice.com