Atos maakt energieverbruik ’s werelds meest populaire apps bekend

Atos heeft tijdens VivaTech 2019 bekend gemaakt hoeveel energie de dertig meest populaire apps ter wereld verbruiken. Deze resultaten komen voort uit onderzoek dat Atos samen met haar partner Greenspector heeft verricht. Hieruit blijkt dat mobiele apps – wereldwijd in gebruik bij ruim vijf miljard consumenten – een enorme milieu-impact hebben. Zo komt de jaarlijkse energieconsumptie van deze apps (exclusief het gebruik van netwerken en servers van datacenters) overeen met 20 terawatt per uur: bijna net zo veel als het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van Ierland. De apps Tik Tok, Opera Mini en Twitter verbruiken de meeste energie, zo blijkt uit het onderzoek.

Het onderzoek richt zich op zeven categorieën, elk bestaande uit vijf apps, waarvan onder identieke omstandigheden het energieverbruik is gemeten. Hieruit blijkt onder meer dat het gemiddelde energieverbruik van web browsers en sociale netwerken tot vier keer zo hoog is als games of multimediatoepassingen. Door mobiele apps eenvoudiger te maken, kan hun ecologische impact sterk worden verminderd. Als de gemiddelde app zou worden gebaseerd op de app die in het onderzoek in zijn categorie het beste scoort, kan het energieverbruik met maar liefst 6TWh – het equivalent van een kerncentrale – worden teruggebracht. En als gebruikers zuiniger zouden omgaan met applicaties kan dat een energiebesparing van een derde opleveren.

Atos en Greenspector maken zich samen sterk voor een beter en meer duurzaam ontwerp van software-oplossingen. Met hun onderzoek laten zij zien dat het cruciaal is dat de milieu-impact van mobiele apps vanaf het begin van het ontwerpproces wordt meegenomen. Tijdens VivaTech 2019 presenteerden zij de eerste tool waarmee het via de cloud mogelijk is om het energieverbruik van apps, websites en binnenkort ook and IoT-toepassingen te meten. “Als resultaat van dit partnership beschikt Atos over een industriële oplossing die een meetinstrument integreert met haar ontwerpplatform met als doel het energieverbruik te reduceren. Dit stelt ons ook in staat eindgebruikers betere prestaties en kortere reactietijden te bieden”, vertelt Steve Péguet, Innovation Director van Atos Frankrijk.

“Het gebruik van smartphones – inclusief de gebruiks- en productiefase – vertegenwoordigt 11 procent van de wereldwijde digitale energieconsumptie. Het zijn echter vooral de apps die op smartphones zijn geïnstalleerd die veel energie verbruiken, waardoor de capaciteit van batterijen binnen korte tijd volledig is benut”, aldus Thierry Leboucq, bestuursvoorzitetr van Greenspector.

Met als doel het bewustzijn in de digitale sector te vergroten over de milieu-impact van mobiele toepassingen demonstreerden Atos en Greenspector tijdens VivaTech tools waarmee zij het energieverbruik in kaart kunnen brengen. Hierbij was in het bijzonder aandacht voor de Auxylium-oplossing. De resultaten van het onderzoek zijn hier te lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.