Het Data Literacy Project lanceert officieel diploma voor datageletterdheid

Het Data Literacy Project, de community die zich inzet om de maatschappij vloeiend ‘data’ te laten spreken, introduceert het eerste wereldwijd erkende diploma waarmee mensen hun datageletterdheid kunnen aantonen. Deze gratis certificering is ontwikkeld door toonaangevende wetenschappers en specialisten in datageletterdheid van Qlik. Zo geeft het bedrijf verder vorm aan de missie van het Data Literacy Project om mensen in elke fase van hun datageletterdheid te ondersteunen.

De grootste uitdaging in de Vierde Industriële Revolutie is niet het verzamelen van data, maar het omzetten van data naar inzichten waar je iets mee kunt. In elke sector hebben organisaties medewerkers nodig die inzichten uit data kunnen halen, om zo hun waarde te behouden en hun slagkracht te vergroten. Daar zit wereldwijd wel een aanzienlijk ‘vaardighedengat’. Slecht 24% van de medewerkers (pdf) in de wereld heeft vertrouwen in het eigen vermogen om data te lezen, verwerken, analyseren en kritisch te bekijken. Datavaardigheden zijn veelgevraagd: uit de Data Literacy Index (pdf) van Qlik blijkt dat ruim een derde (36%) van de bestuurders en zakelijke leiders bereid is meer te betalen voor mensen die datageletterd zijn.

“Beslissingen nemen op basis van data heeft voor elke rol en zakelijke functie zo’n enorme potentie”, zegt Emmanuel Vanderhaegen, Sales Director Benelux bij Qlik. “Datageletterdheid heeft aantoonbaar een positieve impact op de waarde van organisaties, de meerwaarde kan oplopen tot 5% (pdf). Het is dus niet verwonderlijk dat deze vaardigheid steeds meer gewaardeerd wordt. Wij zijn er erg enthousiast over het feit dat we nu individuen kunnen helpen om hun datageletterdheid aan te tonen, zonder dat ze daarvoor te ver de technische- en data-analytische diepte in moeten die waarschijnlijk niet bij hun functie en niveau past.”

Voor het Data Literacy diploma moet een examen worden gedaan bestaande uit 70 vragen, die de prestaties meten in datavaardigheden die helpen om betere zakelijke beslissingen te nemen. Het gaat onder meer om:

  • het kunnen analyseren en kritisch bekijken van data en beslissingen kunnen nemen en communiceren op basis van data;
  • het kunnen interpreteren van zakelijke behoeften en vereisten;
  • het begrijpen van de manier waarop data wordt opgebouwd, gebruikt en getransformeerd om zo te kunnen analyseren en terug te koppelen naar zakelijke doelstellingen;
  • het gebruiken van visualisaties om beslissingen op basis van data te kunnen nemen.

Het examen duurt twee uur. De kandidaten die slagen, ontvangen een fysiek diploma en een digitale button voor op hun LinkedIn-profiel en cv. Daarmee kunnen ze aan werkgevers aantonen dat ze in staat zijn om data te lezen, bewerken, analyseren en kritisch te bekijken.

Individuen ondersteunen in elke fase van hun datageletterdheid

De toevoeging van dit datageletterdheiddiploma – een wereldprimeur – helpt het Data Literacy Project (in oktober 2018 gelanceerd door initiatiefnemers Qlik, Accenture, Cognizant, Experian, Pluralsight, Chartered Institute of Marketing en Data to the People) verder om het doel te bereiken: individuen te ondersteunen in elke fase van de ontwikkeling van hun datageletterdheid.

Degenen die beginnen aan hun ‘datageletterdheid reis’ kunnen toegang krijgen tot het e-learning materiaal op de website van het project. Daar vinden ze onder meer de 19 cursussen die Qlik recent gratis beschikbaar heeft gesteld. Deze cursussen helpen bij de ontwikkeling van basisvaardigheden in datageletterdheid, waaronder Understanding Data, Data Storytelling en een Introduction to Data-Informed decision Making.

Recent werd ook het community forum van het Data Literacy Project gelanceerd. Daar kunnen mensen contact maken met en vragen stellen aan deskundigen voor hun continue ontwikkeling en training.

“Het realiseren van het eerste wereldwijd erkende diploma waarmee mensen hun vaardigheden en datageletterdheid kunnen aantonen en onderbouwen, is een enorm belangrijke stap in de goede richting voor het Data Literacy Project”, zegt Paul Malyon, lid van de Raad van Advies van het Data Literacy Project en Head of Data Literacy bij Experian. “Het feit dat iedereen de kans heeft om compleet vaardig, en gecertificeerd te worden in het lezen, bewerken, analyseren en kritisch bekijken van data, kan alleen maar een positieve invloed hebben op hun carrières, de organisaties waarvoor ze werken en hun dagelijks leven. Het begrijpen van data was nog nooit zo belangrijk en we zijn blij dat we deze lancering kunnen ondersteunen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.