HvA-studenten tackelen datavaardigheden

Data, en het op de juiste manier inzetten daarvan, speelt een steeds grotere rol in het bedrijfsleven. Dat is terug te zien op de arbeidsmarkt: bedrijven staan te springen om (nieuw) Business Intelligence (BI)-talent. Qlik en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hebben daarom de handen ineen geslagen om studenten op te leiden tot de BI-kampioenen van de toekomst.

Dat dit broodnodig is, blijkt ook uit het Data Literacy-onderzoek dat Qlik eerder dit jaar uitvoerde onder 5000 werknemers in heel Europa. Uit dit onderzoek bleek dat de juiste kennis van data bijdraagt aan het succes op de werkvloer: van de werknemers die zichzelf als data literate omschrijven, geeft 76% aan succesvol te zijn in zijn werk, tegenover slechts 49% van het totale aantal ondervraagden. Bovendien geeft 90% van de respondenten aan dat data hen kan helpen hun werk te verbeteren en dat een bepaalde mate van data literacy ze geloofwaardiger maakt op de werkvloer (70%).

De HvA omschrijft zichzelf als de opleider van de ‘talenten van morgen’. Om deze talenten af te kunnen leveren, moet de hogeschool continu blijven kijken naar ontwikkelingen in het bedrijfsleven. Door studenten te voorzien van de nieuwste business software oplossingen, worden ze klaargestoomd voor de banen van morgen. Daarnaast werkt de HvA nauw samen met het bedrijfsleven, om studenten zo ook van relevante kennis uit het werkveld te kunnen voorzien.

Studenten aan de HvA hebben al diverse jaren de beschikking over de diverse tools van Qlik. Afgelopen schooljaar werd de relatie tussen Qlik en de hogeschool verder versterkt, toen de HvA zich aansloot bij het Qlik Academic Program. Dankzij dit programma hebben docenten, studenten en onderzoekers van de HvA toegang tot gratis software, trainingen, opdrachten en andere leermiddelen van Qlik, gericht op het trainen van een nieuwe generatie BI-experts.

Met het programma kan de HvA studenten op verschillende niveaus toegang geven tot de juiste software. Naast toegang tot Qlik software kunnen studenten het online leerplatform Qlik Continuous Learning gebruiken. Ook kunnen ze deelnemen aan de Qlik Community Academic Program Space, een internationaal forum waar docenten en studenten samen kunnen werken en ervaringen uit kunnen wisselen. Verder hebben ze de beschikking over video’s, hand-outs en interactieve business cases met het Data Analytics Curriculum. Tot slot kunnen studenten een Qlik Sense-kwalificatie halen, die een goede aanvulling is op hun CV.

Angelika Klidas, Chief BI Officer bij MagnaVersum BI & Analytics, is part-time docent aan de HvA. In het eerste jaar van het programma maakten alle 51 studenten van haar BI-minor gebruik van de data analytics en expertise van Qlik. “Dankzij de flexibiliteit van het Qlik Academic Program kunnen studenten zich de BI-kennis zelf eigen maken, in hun eigen tijd en op hun eigen tempo. Het programma heeft een toegevoegde waarde voor alle studenten, of ze nu de development- of de bedrijfskant op willen. Data is het nieuwe goud, en met behulp van Qlik werk ik met mijn studenten aan hun datavaardigheden en leer ik ze de taal van data.”

Hoewel de minor aan de HvA gegeven wordt, is er ook commerciële instroom mogelijk van bijvoorbeeld bedrijven en kunnen studenten van andere opleidingsinstituten zich inschrijven. Zo had Klidas afgelopen jaar iemand uit de makelaarswereld in haar klas, en is er dit jaar iemand uit de zorgsector ingeschreven. “Ik geef al 11 jaar les, maar zie dat BI en analytics steeds meer ‘booming’ worden. Studenten kunnen zichzelf echt verliezen in de mogelijkheden van de tools die ze dankzij het Academic Program tot hun beschikking hebben, dat is zo’n mooi gezicht.” Na de minor zijn de studenten klaar voor een leven als BI-consultant. De doorstroom die kant op is groot, merkt Klidas: “Hoewel veel studenten een andere studierichting volgen, bijvoorbeeld wiskunde, blijven er een hoop plakken in het BI-vak. Ik zie om me heen dat zo’n 40% van mijn studenten uiteindelijk in de BI terecht komt. Daaruit blijkt toch wel dat de juiste datavaardigheden een zeer goede aansluiting bieden op het bedrijfsleven.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.