Gartner: markt applicatie-infrastructuur en middleware groeide vorig jaar 12 procent

Een belangrijke verschuiving in de richting van digitale bedrijfsmodellen die gebruikmaken van technologische trends zoals cloud computing, internet van de dingen, analyse en kunstmatige intelligentie, verhoogt de wereldwijde uitgaven voor applicatie-infrastructuur en middleware. Uit de cijfers van Gartner blijkt dat de AIM-markt vorig jaar een omzet van $28,5 miljard boekte, een stijging van 11,9 procent ten opzichte van 2016.

De bredere technologische trends die de AIM-markt aansturen, worden steeds breder toegepast: migratie naar cloud-platforms en -diensten, een steeds grotere vraag naar (bijna-) realtime gegevens en analyses, een verschuiving naar een API-economie, een snelle verspreiding van IoT-apparaten en de invoering van AI.

Nieuwe benadering

“Een nieuwe benadering van de applicatie-infrastructuur is de basis waarop organisaties hun digitale initiatieven bouwen. Daarom is de robuuste vraag in de AIM-markt een duidelijk signaal dat de digitalisering doorzet”, meent Fabrizio Biscotti, research vice president bij Gartner. Gartner voorspelt dat de AIM-markt in 2018 nog sneller zal groeien, waarna de uitgavengroei ieder jaar zal vertragen en in 2022 ongeveer 5 procent zal bereiken. Bovendien verschuift het momentum op de AIM-markt van gevestigde marktpartijen naar uitdagers.

Het aanbod van on-premise applicatie-integratiesuites op basis van licenties, een marktsegment dat vooral wordt bediend door gevestigde marktpartijen zoals IBM en Oracle, kende een eencijferige groei in zowel 2016 en 2017. Gartner verwacht dat deze groei zich zal doorzetten tot 2022. “In het algemeen kunnen we de producten in dit traag groeiende segment omschrijven als producten die legacy-toepassingen ondersteunen”, aldus de heer Biscotti.

iPaaS nog klein

Kleinere marktsegmenten – voornamelijk gebouwd rond cloud- en open-source applicatie-integratie (iPaaS) – zullen een groei met dubbele cijfers blijven vertonen, meent het onderzoeksbureau. “In iPaaS wordt de basis gelegd voor een digitale toekomst, omdat de producten in dit segment over het algemeen lichtere, wendbaardere IT-infrastructuur zijn die geschikt is voor de snel evoluerende use cases rond digitale business”, zegt Bindi Bhullar, research director bij Gartner. “Het resultaat is dat pure iPaaS-aanbieders, aanbieders van open-source tools voor integratie en aanbieders van voordelige integratietools de dominante positie van traditionele leveranciers bedreigen.

Het iPaaS-segment maakt nog steeds slechts een klein deel uit van de totale markt: in 2017 werd voor het eerst een omzet van een miljard dollar gerealiseerd, na een groei van meer dan 60 procent in 2016 en 72 procent in 2017. Daarmee is iPaaS een van de snelst groeiende software segmenten.

Consolideren

“De iPaaS-markt begint ook te consolideren, met name met de recente overname van MuleSoft door Salesforce”, aldus Bhullar. “Er is nog veel ruimte voor verdere consolidatie, met meer dan de helft van de AIM-markt in handen van verkopers buiten de top vijf. Dit ‘other’-segment kent een groei met dubbele cijfers, wat waarschijnlijk overnames zal aanmoedigen van grote spelers die marktaandeel verliezen aan challengers.”

Biscotti voegt hieraan toe dat de meest succesvolle challengers op de AIM-markt die vendoren zullen zijn die hun producten positioneren als aanvulling op – in plaats van vervanging van – de bestaande, in de meeste grote organisaties gangbare oudere software-infrastructuur.

“Hoewel nieuwe agile challengers beter lijken te passen bij degenen die digitale initiatieven nastreven, is de onderliggende realiteit dat oude middleware- en software-integratieplatformen zullen blijven bestaan”, aldus Biscotti. “Pure-play cloud-integratie is vandaag de dag een niche-vereiste. De meeste kopers hebben veel uitgebreidere eisen bij het nastreven van hybride integratiemodellen. De samenstelling van de markt op de langere termijn zal waarschijnlijk bestaan uit een breed spectrum – van algemeen inzetbare en veelal zeer uitgebreide integratiepakketten tot meer gespecialiseerde fit-to-purpose oplossingen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.