Google optimaliseert Dart voor client-side development voor web en mobiel

Google kondigt een ‘reboot’ van de programmeertaal Dart 2 aan. De programmeertaal is geoptimaliseerd voor client-side development voor web en mobiel.

DartDit maakt Anders Thorhauge Sandholm, Product Manager voor Dart bij Google, bekend in een blogpost. “Met Dart 2 hebben we het type systeem aanzienlijk versterkt en gestroomlijnd, de syntax opgeschoond en een groot deel van de developer tool chain van de grond opnieuw opgebouwd om mobiel en web development plezieriger en productiever te maken. Dart 2 omvat lessen die we hebben getrokken van early adopters van de taal, waaronder Flutter, AdWords en AdSense, evenals duizenden grote en kleine verbeteringen op basis van feedback van klanten”, aldus Sandholm.

‘Dart is zeer geschikt voor mobiele en webapplicaties’

De Product Manager meldt dat Google Dart heeft gebruik om verschillende missiekritieke applicaties op het web, iOS en Android te bouwen. De programmeertaal is volgens Google zeer geschikt voor de ontwikkeling van mobiele en webapplicaties. Dankzij zijn duidelijke syntax en de mogelijkheid op een virtuele machine (VM) te draaien met een JIT compiler vergroot Dart volgens Sandholm de snelheid van ontwikkelaars. Door Dart in een VM te draaien met een JIT compiler kunnen ontwikkelaars code aanpassen, compilen en vervangen in een draaiende app, wat de ontwikkeltijd van apps verkort.

Ook wijst Sandholm op de ondersteuning in Dart voor de compilatie van native code (ARM, x86, etc), evenals transpilatie naar efficiënte JavaScript voor het web. Daarnaast meldt de Product Manager dat veel ontwikkelaars aangeven dat iedere developer met ervaring met C++, C#, Objective-C of Java overweg kan met Dart.

Nieuwe features voor client-side ontwikkeling

In Dart 2 zijn verschillende nieuwe features toegevoegd en wijzigingen aangebracht om de taal geschikt te maken voor client-side ontwikkeling. Het gaat hierbij onder andere om de wijze waarop de gebruikersinterface als code wordt gedefinieerd. Sandholm stelt dat het moeten schakelen tussen de programmeertaal waarin een app wordt geschreven en de taal waarin de UI wordt gedefinieerd vaak tot frustratie leidt. Dart 2 zorgt dat ontwikkelaars minder vaak hoeven te schakelen, waarmee Google frustratie wil wegnemen.

Ook is het type systeem van Dart versterkt, waarbij gebruik is gemaakt van feedback van de teams achter Google’s AdWords en AdSense. Deze teams hebben eerder gebruik gemaakt van Dart om webapps voor Google te bouwen voor het beheren van advertenties, die verantwoordelijk zijn voor het belangrijkste deel van de inkomsten van het bedrijf.

Flutter

Daarnaast biedt Dart 2 ondersteuning voor Flutter, het nieuwe mobiele UI raamwerk van Google voor het bouwen van native interfaces voor zowel iOS als Android. Flutter maakt gebruik van een reactieve programmeerstijl en beheert de volledige UI pixel voor pixel. Met Flutter en Dart kunnen ontwikkelaars volgens Sandholm productiekwaliteit apps bouwen voor zowel Android, iOS en het web op basis van een gedeelde codebase.

Meer informatie is beschikbaar in de blogpost van Sandholm.

One Response to Google optimaliseert Dart voor client-side development voor web en mobiel

Mentions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.