‘Nagenoeg alle software is vanaf 2020 voorzien van AI’

Kunstmatige intelligentie (bron: Pixabay / GDJ)

Nagenoeg alle software bevat vanaf 2020 kunstmatige intelligentie (AI). Naar verwachting is AI voor 30% van de CIO’s in 2020 uitgegroeid tot een top 5 investeringsprioriteit.

Dit voorspelt Gartner. Het onderzoeksbureau wijst op de snel groeiende populariteit van AI. De term ‘artificial intelligence’ kwam in januari 2016 in zijn geheel niet voor in de top 100 meest gebruikte zoektermen op de website Gartner.com. In mei 2017 was de term echter gestegen tot de zevende positie.

Uitgestelde aankopen door verwarring

Gartner wijst erop dat softwareleveranciers massaal willen profiteren van de populariteit van AI. Steeds meer leveranciers plakken daarom het label AI op hun oplossingen, zonder dat dit altijd te rechtvaardigen is. Hierdoor ontstaat verwarring bij kopers, die door de bomen het bos niet meer zien. Gartner waarschuwt dat kopers hierdoor geneigd zijn aankoopbeslissingen uit te stellen.

Gartner stelt dat softwarebedrijven die willen profiteren van de kansen die AI biedt drie aandachtspunten niet uit het oog zouden moeten verliezen:

1. Een gebrek aan differentiatie leidt tot verwarring en uitgestelde aankoopbeslissingen
Steeds meer startup en leveranciers stellen AI-producten te leveren, zonder zich hierbij duidelijk van elkaar te differentiëren. Inmiddels stellen volgens Gartner meer dan 1.000 leveranciers een ‘AI vendor’ te zijn of AI te hebben verwerkt in hun producten. Gartner is van mening dat bedrijven te makkelijk het label ‘AI’ op hun producten plakken, wat tot verwarring zorgt onder kopers en ertoe leidt dat aankoopbeslissingen rond AI worden uitgesteld.

2. Gebruik bewezen en minder complexe machine-learning technologieën
Veel ontwikkelingen op het gebied van AI, waaronder deep learning, staan volop in de belangstelling. Eenvoudigere technologieën die zichzelf in de praktijk hebben bewezen krijgen minder aandacht, waardoor het voor bedrijven vaak niet mogelijk is welke waarde dergelijke technologieën kunnen hebben. Gartner adviseert leveranciers dan ook in te zetten op de meest simpele aanpak waarmee zij kunnen voldoen aan de behoeften van klanten en niet voor de meest geavanceerde AI-technologieën.

3. Bedrijven missen de vaardigheden om AI-oplossingen te evalueren, bouwen en implementeren
Meer dan de helft van de respondenten in de Gartner’s ‘2017 AI development strategies survey’ noemt de grootste uitdaging voor het uitrollen van AI het ontbreken van personeel met de juiste kennis en vaardigheden. Organisaties blijken vooral behoefte te hebben aan AI-oplossingen die hen ondersteunen bij het maken van beslissingen en processen kunnen automatiseren. Hierbij geven zij de voorkeur aan kant-en-klare in plaats van op maat gemaakte oplossingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *