Coders Co. wint Eneco Data Challenge tijdens Data Science Week 2017

Coders Co. wint de Eneco Predictive Maintenance Challenge (bron foto: Coders Co.)

Coders Co., een Amsterdams data scientists team, heeft op 6 juni 2017 de Eneco Predictive Maintenance Challenge gewonnen tijdens de Data Science Week 2017.

Het team heeft in samenwerking met Konrad Banachewicz van TNG Quant Consultancy met zijn RAX-technologie een datamodel geprogrammeerd om te voorspellen welke straatverlichting stuk gaat. inclusief visualisatie, aangevuld met automatische planning van de efficiëntste route langs de palen voor de onderhoudsmonteur. Daarmee geeft het model antwoord op vragen van Eneco:

  • Waar moeten we beginnen lampen te vervangen in straatlantaarns?
  • Waar is de komende 2 maanden onderhoud nodig?

Eenvoudig en praktisch toepasbaar

De jury was onder de indruk van de eenvoud, direct praktische toepasbaarheid en vooral de zakelijke toegevoegde waarde van Coders Co’s datamodel.

“Terwijl de andere teams zich concentreerden op zuiverheid van het model, hebben wij vooral gekeken naar praktische bruikbaarheid en direct toegevoegde waarde. In plaats van geavanceerde algoritmes te gebruiken, zoals neurale netwerken, hebben we voor simpele lineaire regressie gekozen om de kenmerken van de lampen te vinden die het beste de vervangingsdatum voorspellen. Deze bleken de levensduur zoals opgegeven door de fabrikant en de geografische locatie. Dit simpele model hebben we ‘verpakt’ in een visualisatie van te vervangen lampen op een kaart. Plus een algoritme dat de postcodegebieden toont met lampen die als eerste aan een onderhoudsbeurt toe zijn. Verder hebben we een idee voor een routeplanner voor de onderhoudsmonteur gepresenteerd. Deze aanpak is kenmerkend voor onze werkwijze. Wij kraken data met passie, maar niet alleen om het kraken. We streven altijd naar maximaal zakelijk rendement”, vertelt Gosia Wrzesinska, teamlid en CEO van Coders Co.

Twee prijzen in twee maanden

Met de Eneco Challenge wint Coders Co een tweede prijs in twee maanden. In mei won het team al de Gfk Insights Challenge tijdens de WHAT datathon. Daar heeft het team binnen 16 uur het winkelgedrag (customer journeys) over verschillende online shops uit duizenden clickstreams wederom met RAX vertaald naar een interactief dashboard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.