Met gigabytes aan data aan de slag tijdens Paaspop IoT-hackathon

Hacker (bron: FreeImages.com/Jakub Krechowicz)

Het muziekfestival Paaspop was dit jaar voorzien van een groot aantal sensoren die gigabytes aan data verzamelde. Twintig enthousiaste studenten zijn met deze data aan de slag gegaan tijdens een Internet of Things (IoT) hackathon, georganiseerd door Info Support, Microsoft en Paaspop.

De deelnemers kregen de uitdaging voorgelegd slimme Internet of Things-oplossingen te bedenken voor een evenement als Paaspop. De teams werkten twee dagen aan de opdracht en kwamen met uiteenlopende ideeën. “Je kunt grofweg twee soorten aanpakken kiezen: bedenken wat je kunt doen met de data die je hebt, of beginnen met je afvragen welke data je allemaal zou kunnen verzamelen op zo’n terrein en daar een oplossing voor bedenken”, aldus Hans Geurtsen, Principal Data Solutions Architect bij Info Support. Geurtsen was één van de Info Support-medewerkers die de studenten tijdens de hackathon heeft begeleid.

Creatieve ideeën

Geurtsen wijst op de creativiteit van de deelnemers: “Zo hield een aantal teams zich bezig met de klimaatbeheersing in de tenten, omdat uit de briefing van Paaspop bleek dat de organisatie daar nog best moeite mee heeft. Een ander team bedacht een IoT-toepassing waarmee je kunt meten in hoeverre een podium-act de aandacht van het publiek weet vast te houden.” Uit deze toepassing bleek onder meer dat de meeste bezoekers het optreden van UB40 al na een minuut of twintig voor gezien hielden. De studenten concludeerden hieruit gekscherend dat de band zijn naam beter kan veranderen in UB20.

De projecten van de studenten zijn beoordeeld door een jury, die bestond uit Paaspop-organisator Chris Seijkens, Henk Brands van Info Support en Jesse van Leth van Microsoft. Het winnende team heeft een concept bedacht waarbij alle data die door de sensoren op het festivalterrein is gegenereerd werd benut. “En dat was nog best knap”, stelt Geurtsen. “Want in de twee dagen dat de hackathon plaatsvond werden er maar liefst 15 miljoen events verzameld. Het bleek voor de meeste teams best ingewikkeld om te bedenken hoe je met dit soort hoeveelheden events om moet gaan. Het winnende team had die data behapbaar gemaakt door ze in te delen in groepjes, een soort emmertjes met verschillende soorten data.”

Reis van individuele bezoekers volgen

“Met deze oplossing kun je de reis die een individuele bezoeker aflegt volgen op de kaart van het festivalterrein. Zo kun je zien hoe vaak hij op een bepaalde plek terugkomt, maar er is ook te zien hoeveel bezoekers er in een bepaalde tent zijn op elk moment. Daar hadden ze bovendien nog een zweetindex en een dansindex aan toegevoegd, zodat je als bezoeker kunt zien in welke tent het op dat moment te doen is, of juist niet.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *