Binnen 24 uur een eerstelijnszorg-app ontwikkelen voor de klant van morgen

Wat begon als een idee van een paar IT-ontwikkelaars bij zorgverzekeraar CZ, groeide uit tot een landelijke competitie. Tijdens een 24 uur durende hackathon zetten tien teams zich in om voor CZ de zorg-app van morgen te bouwen op het ontwikkelplatform van OutSystems.

CZ ging ruim twee jaar geleden met het softwareontwikkelplatform van OutSystems van start, en is er steeds enthousiaster over. Onder de 170 softwareontwikkelaars die de zorgverzekeraar in dienst heeft, zijn er 10 OutSystems-developers. Zij bouwen momenteel voornamelijk backend applicaties, maar zetten het platform ook in om de Zorgvinden-website van CZ te vernieuwen. “OutSystems is een low-codeontwikkelplatform waarmee je heel snel en intuïtief applicaties kunt bouwen. De time-to-market is bijzonder kort, wat mensen inspireert om nieuwe dingen te verzinnen en daar meteen mee aan de slag te gaan”, vertelt Marc van Boxtel, manager Informatievoorziening bij CZ. “Het idee van de hackathon kwam van een paar medewerkers die ieder op hun eigen manier betrokken zijn bij het OutSystems-platform en er is even overwogen hier een intern event van te maken. Het idee werd echter steeds groter en groter, en toen we er met OutSystems over in gesprek gingen, waren zij ook meteen enthousiast. Uiteindelijk hebben we de inschrijvingen landelijk opengesteld en in een social media-actie onder de aandacht gebracht.” Er schreven zich een kleine 50 mensen in voor de CZ-hackathon. “Dit is typerend voor CZ als werkgever. Initiatief van medewerkers wordt altijd gestimuleerd en zoveel mogelijk gefaciliteerd. Het brengt een kruisbestuiving teweeg waarbij mensen elkaar uitdagen en van elkaar leren.”

Met de aandacht voor de hackathon, die op 24 en 25 maart plaatsvond op het CZ-kantoor in Tilburg, wordt ook meer naar buiten zichtbaar dat CZ een aantrekkelijke werkgever is voor ICT’ers, iets waar je misschien niet in eerste instantie aan denkt bij een zorgverzekeraar. “Wij zien digitalisering als belangrijke factor in het verbeteren van de dienstverlening aan onze klanten en zijn continu op zoek naar mensen die ons kunnen helpen dit waar te maken. Daarvoor moet je niet alleen goed software kunnen ontwikkelen, maar ook heel pragmatisch mee kunnen denken over doel en strategie. De grootste uitdaging is om proactief oplossingen te bedenken. Onze dienstverlening is namelijk niet top-of-mind bij onze klanten, dus als ze van onze diensten gebruik moeten maken, willen we hun verwachtingen overtreffen”, zegt Arlette Wisse, marketingmanager consumentenmarkt bij CZ. “Onze wens is om de eerstelijnszorg digitaler te maken. In de praktijk blijkt dat echter lastig te realiseren.”

Veldbedden en flipperkasten

Toen eenmaal was besloten de hackathon te organiseren, pakte CZ het ook groots aan. Een hele afdeling van het CZ-kantoor werd zo ingericht dat de tien teams optimaal 24 uur lang aan hun apps konden bouwen: van wifi en white boards, tot flipperkast en tafelvoetbalspel om de zinnen te verzetten en veldbedden voor degenen die bleven slapen. De 49 deelnemers kregen de opdracht om met hun team ‘de app voor de klantbeleving van morgen’ te ontwikkelen, een prikkelend doel met veel ruimte voor interpretatie en creativiteit.

Vijf teams waren afkomstig van CZ zelf, en de andere vijf bestonden uit mensen van externe partijen, waaronder doorgewinterde OutSystems-ontwikkelaars en -partners (Atos, Ordina, ADA ICT, QBResult, Time Series). Een eervolle vermelding viel ten deel aan het CZ-team dat volledig bestond uit deelnemers zonder enige IT-ervaring. “Zij kwamen met een heel slimme en volledig functionerende app. Het toont maar aan hoe intuïtief het platform is en hoe snel je ermee uit de voeten kan”, zegt Onno Nouwen, regional sales executive bij OutSystems en jurylid tijdens de hackathon. De jury bestond verder uit afgevaardigden van CZ: Arno van Son, lid van de Raad van Bestuur, Ton van Rhijn, directeur ICT & IPM, en Arlette Wisse, marketingmanager consumentenmarkt. Bij het jureren letten zij zowel op techniek als creativiteit. Wisse – die haar marketing- en communicatie-afdeling ook wel ‘de sensoren van de klant’ noemt – besteedde extra aandacht aan oog voor de doelgroep: “Voor wie maak je de app en sluit hij aan bij de wensen en belevingswereld van de klant?” Van Son lette extra op de UX van de ontwikkelde apps; zijn ze gebruiksvriendelijk? “Zeker met het oog op onze ouder wordende klanten is dit gewoon een belangrijk aspect.” Nouwen gaf extra punten voor het innovatieve karakter, “maakt een team gebruik van de slimmigheidjes die het OutSystems-platform te bieden heeft?”

Creatieve boost

De deelnemers hebben zich opgegeven voor de hackathon vanwege het plezier samen ‘iets uit het niets’ te creëren. “Het geeft een creatieve boost aan de samenwerking met je collega’s. Het is leuk om samen zoiets technisch als een app te maken, die eigenlijk ook nog zo in gebruik zou kunnen worden genomen”, zei één van hen.

Winnaars van de hackathon waren het CZ-team ‘CashCheckers’ en het team van Ordina. De ‘Ordinezen’, zoals zij zich noemden, maakten een heldere, recht-toe-recht-aan oplossing die voorziet in de behoefte van de klant om alle gegevens, zoals bijvoorbeeld ook de zorgpas, bij elkaar te hebben in zijn of haar broekzak. De ‘CashCheckers’ ontwikkelden een app die klanten inzicht verschaft in hun zorgnota, iets dat dichtbij de strategie van CZ staat. De app stimuleert bovendien klantparticipatie, wat eveneens een belangrijke pijler is in CZ’s strategie. “Twee apps die zo op de markt kunnen worden gebracht”, zegt Van Rhijn. “Hier gaan we dan ook zeker een vervolg aan geven.”

One Response to Binnen 24 uur een eerstelijnszorg-app ontwikkelen voor de klant van morgen

Mentions

  • Monika den Os

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.