Veel appupdates zorgen niet voor meer waardering van gebruikers

Het merendeel van de updates voor mobiele apps verbetert nauwelijks de waardering die gebruikers voor de apps hebben. Dit wijst erop dat ontwikkelaars mobiele apps mogelijk te vaak updaten.
Dit concluderen onderzoekers van het Britse University College London op basis van eigen onderzoek waarin 26.339 app updates van 14.592 apps in Google Play zijn onderzocht. Het gaat in alle gevallen op apps die in het afgelopen jaar tenminste één keer in de Top 540 lijsten van de Play Store hebben gestaan. De onderzoekers hebben in het onderzoek het succes van apps gemeten door gebruikersbeoordelingen in kaart te brengen evenals de frequentie waarmee apps worden beoordeeld.

Verschil tussen betaalde en gratis apps

Hieruit blijkt dat updates voor betaalde apps (40%) vaker impact hebben op de gebruikerservaring dan updates voor gratis apps (31%). Wel is de impact van updates bij gratis apps vaker positief dan bij updates voor betaalde apps. Van alle updates voor betaalde apps worden updates voor de meest dure apps het meest gewaardeerd door gebruikers.
Google Play
Er bestaat een cultuur onder appontwikkelaars om meer releases uit te brengen dan concurrenten. Ons onderzoek suggereert echter dat zij meer zouden moeten nadenken voordat zij een update uitbrengen, aangezien dit zeer weinig voordeel kan opleveren”, zegt hoogleraar Computerwetenschappen Mark Harman van het University College London. Collega hoogleraar Computerwetenschappen William Martin vult aan: “Veel ontwikkelaars zijn bang geld te vragen voor hun apps maar ons onderzoek benadrukt dat dit het waard kan zijn, mogelijk doordat gebruikers meer betrokken zij en hierdoor meer geven om de kwaliteit van het gene waarvoor zij betaald hebben.”

Wat zijn succesvolle updates?

De meest succesvolle updates blijken nieuwe functionaliteiten te bevatten en te zijn voorzien van uitgebreide informatie over nieuwe features. De onderzoekers benadrukken dat de updatestrategie echter altijd afgestemd zou moeten worden op de populariteit van een app. Onder populaire apps die niet in de ranglijsten voorkomen scoren updates die bugs verhelpen bijvoorbeeld opvallend goed.
“Appontwikkelaars zouden goed moeten denken waar zij zich op de markt bevinden. Voor de meest populaire apps vermoeden we dat gebruikers verwachten dat zij niet met bugs te maken hebben. In opkomende apps zijn enkele fouten minder verrassend, waardoor gebruikers graag zien dat deze bugs worden verholpen”, aldus Dr. Federica Sarro van het University College London.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *