DevOps kan het antwoord zijn op digitale disruptie

DevOps is voor traditionele organisaties de manier om disruptie de baas te blijven. DevOps gaat uit van het principe dat ontwikkeling (Development) en beheer (Operations) van (digitale) producten en diensten samen optrekken.
SogetiDit meldt het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti in het trendrapport ‘Design to disrupt – Digitale disruptie de baas met DevOps’. Dit rapport is het laatste deel van een vierluik over disruptie.

Klanten bij ontwikkeling betrekken

Organisaties die volgens de DevOps-methode werken, weten op voorhand dat hun nieuwe digitale product een succes wordt omdat klanten vanaf de geboorte actief betrokken zijn bij de ontwikkeling. Dezelfde bedrijven werken niet meer langs de lijnen van de traditionele organisatiestructuren van silo’s en afdelingen. Multidisciplinaire teams van deze bedrijfsmedewerkers zijn hierdoor net zo betrokken en gemotiveerd als zij binnen een eigen startup zouden zijn. Met de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor zowel ontwikkeling van nieuwe producten en diensten als de gehele levenscyclus daarvan, komt er een einde aan het elkaar de schuld geven als het misgaat. De obsessieve focus op klantwaarde zorgt ervoor, dat tijd besteden aan eindeloos vergaderen, doelloze rapporten invullen of andere bureaucratische processen ook voorbij is.
Het kan volgens het rapport niemand zijn ontgaan dat onze economie verschuift:

  • van technology push naar customer pull,
  • van disconnected klanten naar klanten die altijd en overal verbonden zijn,
  • van overspannen verwachtingen van aandeelhouders naar hooggespannen klanteisen,
  • van leveren naar ontdekken,
  • van langzame adoptiecurves naar razendsnelle marktintroducties,
  • van oude naar nieuwe verdienmodellen,
  • en van het niet exact begrijpen wat men met de technologie aan moet naar ‘everybody gets it’.

Alle digitale mogelijkheden benutten

Kortom, het huidige tijdperk is een tijdperk van de digitale onderneming die alle digitale mogelijkheden benut op elke plek in de organisatie. Een dergelijk bedrijf is bestand tegen snelle veranderingen, is datagedreven waardoor ze slim kan opereren, zit dicht op de huid van de klant en opereert in ecosystemen. Het rapport meldt dat dergelijke organisaties een andere manier van werken vereisen.
“DevOps mag dan niet erg sexy klinken, het is wel de meest holistische aanpak voor managementinnovatie. Het is het einde van het traditionele top-down management. Multidisciplinaire teams gaan bureaucratisering te lijf, maken medewerkers zelf verantwoordelijk en stellen alles in dienst van de klant. Snelheid, medewerkersbetrokkenheid en klantobsessie zijn typische kenmerken van succesvolle start-up bedrijven. Met de DevOps werkwijze worden deze kenmerken ook toegankelijk voor traditionele organisaties. Bedrijven als de ING bank en Spotify hebben inmiddels aantoonbare successen geboekt met de DevOps manier van werken”, vertelt Menno van Doorn, één van de auteurs van het rapport en directeur van VINT van IT-dienstverlener Sogeti. Van Doorn schreef het rapport samen met Erik van Ommeren, John Dial en Dave van Herpen.

Belangrijkste elementen van DevOps

Het rapport beschrijft de belangrijkste elementen van DevOps op het vlak van cultuur, het automatiseren van de automatisering, het tegengaan van verspilling en het voortdurend meten en delen van kennis en ervaringen binnen en buiten de organisatie. Aan de hand van een aantal praktijksituaties komen ook de uitdagingen bij het implementeren van DevOps aan bod.
Het rapport ‘Design to disrupt – Digitale disruptie de baas met DevOps’ is hier te downloaden. Eerder bracht Sogeti al de volgende rapporten uit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.