Gebruikers downloaden minder apps door big data-drift van bedrijven

Privacy

Mobiele apps verzamelen op grote schaal informatie over gebruikers. Denk hierbij aan het gedrag van gebruikers binnen de app, maar ook aan de locatie waar zij zich bevinden. Deze data kan waardevol zijn voor ontwikkelaars, maar blijkt tegelijkertijd voor veel gebruikers een reden te zijn bewust minder apps te downloaden.
Dit blijkt uit het Global Consumer Trust Report van het Mobile Ecosystem Forum over consumentenvertrouwen en privacy in vijftien verschillende landen. In totaal zijn 15.000 mobiele gebruikers voor het onderzoek ondervraagd. 49% hiervan geeft aan bewust minder apps te downloaden doordat zij geen vertrouwen hebben in apps. Dit is fors meer dan de 37% die in 2014 hetzelfde aangaf.
Zeven op de tien respondenten (72%) geeft aan geen persoonlijke informatie te willen delen op het moment dat zij een app gebruiken. Hiervoor hebben zij vaak echter wel toestemming gegeven via de algemene voorwaarden. Het MEF merkt op dat deze voorwaarden nauwelijks door consumenten worden gelezen. Niet alleen zouden de algemene voorwaarden doorgaans nauwelijks te begrijpen zijn voor de doorsnee consument, ook zouden consumenten vaak geen tijd hebben om door alle details te gaan. Voor 34% is het feit dat mobiele apps persoonlijke informatie verzamelen echter wel reden minder vaak goederen en diensten online aan te schaffen via mobiele apps.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.